آیت الله طالقانی و جلال آل احمد اسطوره هایی از سرزمین طالقان - طالقان - نگین البرز - بهشت گمشده

طالقان - نگین البرز - بهشت گمشده


+ آیت الله طالقانی و جلال آل احمد اسطوره هایی از سرزمین طالقان

AliReza Amirkhani Son Of Mostafa Amirkhaniجلال آل احمد تکیه ناوه طالقان

به منااسبت روزهای  18ام و 19 ام شهریور ماه به ترتیب چهلمین سال در گذشت سید جلال آل احمد و سی امین سالگرد مرحوم آیت الله طالقانی ... مرگهای زود هنگام و ناباورانه این دو اسطوره تقوا و فضیلت ... و آزاد اندیشی و تعادل ...

... به طور خلاصه فرازهایی از زندگی این دو بزرگمرد سیاسی و دینی کشورمان بیان می‌کنم . ( فقط جهت آشنایی، با درک ناقص خودم ... )

... وجوه مشترک بارز و شاخص این دو بزرگ مرد راستین انقلاب و ایران که می‌تواند نمونه  فهم و شعور مردم طالقان و انشاء الله الگویی باشد برای آیندگان و کل مردم آزاد اندیش جهان ....

بطور اجمال :

... آزاد اندیشی و احترام به تمام عقاید دیگران  ... تحمل  شنیدن افکار دیگران و پاسخگویی متعادل و بی غرض به آنها ... ( بدور از افراط و تفریط ... متعادل بودن طالقانیها ... شاخص خوب مردم طالقان و وجه افتراق آنها با دیگر قومیت هاست !!! )

... انتخاب راه و عقیده با تحقیق و جستجو ... عبور از مرزهای جهل و نادانی و خرافات و تعصب در روزگار "هیچکس"  !!!

... تدین خالص بدور از تعصب و زور ... جذب جوانان به دین ... دانستن دردهای واقعی جامعه و راه حلهای عاقلانه ... تماس نزدیک با تمام اقشار جامعه ( مردمی بودن ) ... واقعیت مداری با حفاظ دین مترقی ...

... ساده زیستی و تواضع و فروتنی ... پرهیز از جاه طلبی و شهرت و دنیا پرستی و مقام ... مهربانی و قلب پاک ...  نظریات پیشرفته ، فراتر از آگاهی زمانه خویش ... دین مداری پیشرفته ( تفسیر قرآن ... در جهت تطابق با نیازهای روز جامعه ) ... شکستن چهار چوب های تحجر و خرافه پرستی ... تدین و ایمان واقعی ... زندانی سیاسی واقعی بدور از توبه نامه و سفارش ... همراهی و اتفاق نظر با رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی با مشی دوری از تفرقه ...

... " لازم به توضیح است، اینها فقط بخش یا نمونه ای از کمالات این بزرگواران است که اینجانب با درک ناقص خودم نوشته‌ام " ...

... " نکته دیگر : ... در دانشنامه ویکی پدیا ... آیت آلله طالقانی را سکولار معرفی کرده ... البته لازم به ذکر است در خود این دانشنامه برخلاف اظهارات سخنوران یکطرفه، مدرک یکشبه و پولکی صدا و سیما، که سکولار و سکولاریسم را ( جدایی دین از سیاست ) می‌دانند، بدرستی گفته شده، معنای واقعی و درک عمیق با مطالعه درست ( نه شب امتحانی سخنوران متعصب ) ... از سکولاریسم ... تعیین جایگاه واقعی دین و سیاست هریک در مقام و جایگاه خودش است " همانطور که بعد از سی سال تازه می گویند، خمینی کبیر سیاستمدار نبود بلکه حقیقت مدار بود " ... پس صرف عبارت مرحوم مدرس " که همه سیاست ما همه دیانت ماست " نمی‌تواند ... مانع گفته های جدید در معنای سیاست و دین و سکولار نباشد " ... """

... زندگانی پر بار آیت الله طالقانی ...

... بطور خلاصه :

آیت‌الله سید محمود طالقانی در اواخر حکومت سلسله قاجاریه پا به عرصه گیتی نهاد و پس از پشت سر نهادن دوران حکومت پهلوی اول و دوم، و چند ماه بعد از به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی ایران چشم از جهان فرو بست.

... درسال 1318 به دلیل اعتراض به سیاست‌های رضا خانی زندانی شد، ایشان به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی علاقمند ‌بود به طوری که پس از شهریور 1320 کانون اسلام را تأسیس نمود و به گفتن تفسیر برای عموم مردم پرداخت و گروه‌های مختلف از جمله دانشجویان در جلسات تفسیر قرآن ایشان شرکت می‌کردند.

... در جریان کودتای 28 مرداد 1332، آیت‌الله طالقانی به اتهام پنهان کردن شهید نواب صفوی مجددا به زندان افتاد و پس از ترور حسین علاء نواب و دوستانش برای مدتی در منزل آیت‌الله طالقانی پنهان شدند.

... ایشان در سال 1338 به همراه میرزا خلیل کمره در کنفرانس بیت‌المقدس شرکت نمود و از طرف آیت‌الله بروجردی برای رساندن پیام ایشان به شیخ شلتوت راهی مصر شد ودر جریان نهضت ملی نفت مبارزات ارزنده‌ای از خود نشان داد و در تهران با روحانیون مدافع نهضت ملی و چهره‌هایی چون بازرگان همراه نمود و در سال 1340 به جمع بنیانگذاران نهضت آزادی پیوست اما از نظر سیاسی عمیق‌تر و تندتر از بازرگان و فعال‌تر و عقیدتی‌تر بود.

سید محمود به دنبال مبارزات و فعالیت‌های سیاسی در سال 1341 همراه نهضتی‌ها برای مدتی به زندان رفت و بار دیگر در سال 1342 پس از قیام 15 خرداد و دستگیر و به ده سال محکوم شد که در سال 1346 به دنبال عفو عمومی از زندان آزاد شد

 پس از سرکوب قیام سال 42 ـ خرداد ـ آیت‌الله طالقانی به ده سال حبس محکوم شد که در اسناد موجود علت بازداشت ایشان اقدام بر ضد امنیت داخلی عنوان شده است. زمانی که آیت‌الله طالقانی در زندان به سر می‌بردند شایعه عدم موافقت ایشان با پیشنهاد فرستادگان محمدرضا شاه مبنی بر آزادی مشروط آیت‌الله طالقانی در زندان پخش شده بود به طوری که اداره پلیس تهران در خصوص پیشنهاد مذکور چنین گزارشی می‌دهد: «اطلاع واصله حاکی است سید محمود طالقانی پیشنماز مسجد هدایت ... به ده سال زندان محکوم می‌باشد و طرفداران وی شایع کرده ‌اند که به امر شاهنشاه آریامهر چند نفر در زندان با سید محمود طالقانی ملاقات و در مورد آزادی مشارالیه شرایطی پیشنهاد نموده‌اند لکن با آن موافقت نکرده و حاضر نیست با این طریق از زندان آزاد شود».

... و زندگینامه پر افتخار سید جلال الدین آل احمد ...

... بطور خلاصه :

... طلوع 1302 غروب 1348 ...

"نکته :  ... این همه کتاب و بررسی و ترجمه های خوب از بزرگان ادبیات دنیا ، فقط در مدت چهل و شش سال عمر مفید و مؤثر !!! "

... پدرش سید و روحانی، اصالتاً اهل طالقان ( مثل خود ما که پدرانمان از طالقان  به تهران آمدند )...

... در اولین کتابش به نام اورازان ( که نام روستای زادگاه پدرش در طالقان می‌باشد) ... اصالت و مدیون بودن خود را به زبان و فرهنگ سرزمین مادریش ارج نهاده و ... و چه زیبا از پایه ساختارهای فرهنگی خویش آغاز نموده ...

... زندگی نسبتاً مرفه ( ... نشانه مقبولیت  و ارج نهادن به مقام روحانیت در جامعه زمان خویش ) ... آزادی در انتخاب اندیشه ... رفتن به حزب توده و بازگشت  از آن ...

" ... نکته :  ... به تازگی در جراید نامه ایشان به آیت الله خمینی در سال 1344 در مورد مردم یمن چاپ شده، که بی شک مرتبط با جریانات سیاسی اخیر در اوضاع یمن نمی‌باشد... "

 ... و باقی زندگینامه ... برگرفته از منابع موثق ...

ال احمد

جلال آل احمد، در یازدهم آذر ماه 1302 شمسی، در تهران و در خانواده ای مذهبی بدنیا آمد. پدرش سید احمد طالقانی، از روحانیان برجسته زمان خویش و  مورد توجه علمای بزرگی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره) و آیت الله مرعشی نجفی بود. جلال، پس از دوره دبستان، برای آموختن زبان و ادبیات عرب به مدرسه خان مروی فرستاده شد و ضمن تحصیل ادبیات عرب، در دوره شبانه دبیرستان دارالفنون به تحصیل ادامه داد. او بعد از پایان دبیرستان، در دانشگاه ادبیات تهران مشغول به تحصیل شد و در سال 1329، با خانم سیمین دانشور که از بانوان اهل قلم بود، ازدواج کرد.

 

جلال آل احمد از سال های جوانی تا پایان عمر کوتاهش، همواره در یک تکامل تدریجی فکری سیر میکرد و مانند رودی جاری، شکل ثابتی نداشت. او روشن فکری متعهد، نویسنده ای آگاه و مبارزی جسور در جامعه ای زیر سلطه، در روزهای خاموش و در میان مردمی ناآگاه بود که با قلمی شیوا و نثری گیرا و اندیشه ای روشن و قاطع، با فرهنگی آشنا، صداقتی کم نظیر، رویّه ای مردمی و با تکیه به غنای فرهنگی شرق و آشنا به فرهنگ غرب، درگیری های این فرهنگ را با جامعه تحت استیلا به روشنی نشان داد. هیچ مسأله با اهمیتی را نمی توان ذکر کرد که برای جامعه و دنیای زمان او مطرح شده باشد و آل احمد در مورد آن داوری پرشور، شجاعانه و انسانی نکرده باشد. کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" گزارش کاملی است از زندگی جلال که سیمای فکری اش را به روشنی می توان دید.

 

مذهب از مهم ترین دغدغه های فکری آل احمد است و او در خصوص آن نوساناتی در زندگی خویش دارد. جلال، دوران کودکی و نوجوانی را در محیط مذهبی و روحانی خانواده سپری کرد و در آغاز جوانی، سخت پای بند مذهب بود و حتی از مستحبات هم غفلت نمیکرد. در سال 1322 در مقطعی بحرانی از زندگی، رابطه اش را با مذهب قطع و بعد از آشنایی با عالمان بزرگی چون حضرت امام خمینی (ره) گرایش خاصی به روحانیت پیدا کرد. او در دهه آخر زندگی اش، با بازگشتی عمیق به مذهب، به دفاع از دین و دین داری پرداخت و دین را عامل نجات جامعه ایرانی قلمداد کرد.

 

جلال آل احمد را بیش تر با غرب زدگی می شناسند، کتابی که هیچ گاه کهنه نمی شود و در هر عصر و دوره ای، برای خواننده اش ملموس و خواستنی است. او غرب زدگی را مهم ترین مسأله اجتماعی ایران می دانست و نخستین ریشه های غرب زدگی را روشن می ساخت. آل احمد وظایف فرهنگیان و دانشگاهیان را گوشزد میکرد و از تلخی ها و عوارض غرب زدگی سخن می گفت و پس از بررسی نمودهای غرب زدگی، به ارائه راه حل هایی برای رهایی از آن می پرداخت.

 

کتاب خسی در میقات (سفرنامه حج جلال) هم از لحاظ سبک نگارش و هم از لحاظ درون مایه، مهم تر از سفرنامه های دیگر آل احمد است. این کتاب، سفرنامه ساده ای نیست که فقط از مناسک حج سخن بگوید؛ بلکه تأملاتی است درباره سرنوشت مسلمانان جهان اسلام و مقابله شرق و غرب، اسلام و مسیحیت و جهان صنعتی و جهان سوم. جلال خواننده را در سفر درونی و برونی با خود همراه می کند و درباره خود نیز تأملاتی دارد. او که مدتی از آیین پدری دور مانده بود، در این کتاب با برگشتی عمیق به سوی آن روی آورده است.

 

 خسی در میقات، سفر به ولایت عزرائیل، سفر روس، سفر آمریکا، سفرنامه های جلال است و سه کتاب اوزان، تات نشین های بلوک زهرا و دۥرّ یتیم خلیج یا جزیره خارک هم سفرنامه است، هم تحقیق اجتماعی و هم مطالعه زبان شناسی و آداب قومی.

 

نثر آل احمد، بزرگ ترین جنبه فرهنگی ادبی و همچنین بهترین سلاح اوست. نثر، بازتابی از ویژگی های جلال، پر جوش، مردمی و استوار، گزیده گو، صریح و تیزبین. نثر او آمیزه ای است از کلام ادبی و سنتی و زبان مردم امروز. بی گمان جلال در نثر، پایه گذار یا توسعه دهنده سبکی ادبی است؛ سبکی که بر خلاف سادگی اش، مشکل و ظریف است و تا زمانی که ظرافت های ان به خوبی درک و رعایت نشود، قلم زنی در آن، نوعی تقلید بیجاست.

جلال ال احمد، در غروب هفدهم شهریور 1348، در اسالم گیلان در بین مردمی که دوستشان داشت، از دنیا رفت و در امامزاده عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد. بر دیواری که جلال در پای آن آرمیده، فقط این جمله نوشته شده است:

"آرامگاه ابدی جلال آل احمد، مردی که در میقات خسی و در ادبیات کسی بود؛ همو که جلال آل قلم بود."

برگرفته از ماهنامه مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما/گلبرگ 42

آدرس وبلاگهای اینجانب :

http://amirkhani-mostafa.persianblog.ir  در مورد روستای تکیه ناوه طالقان زادگاه استاد غلامحسین امیرخانی

http://mostafa-amirkhani.persianblog.ir در مورد کل سرزمین طالقان

http://mostafaamirkhani.persianblog.ir  نوشته ها و یادداشتهای مصطفی امیرخانی

http://alireza2009m.persianblog.ir  خاطرات خوب و بد روزگار به زبان فرزندم علیرضا امیرخانی

http://matneziba.persianblog.ir  متنهای پر احساس و خوب برگزیده از اینترنت

 

 


 

 


نگارنده: مصطفی امیرخانی ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/٦/۳٠
    نظرات سروران()   لینک